Als de Tour de France weer begonnen is, stappen veel mensen weer op de racefiets. Maar doe dit niet zo maar. Ga niet onvoorbereid de deur uit want een ongelukje zit in een klein hoekje.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid gaat op korte termijn onderzoek doen naar het aantal ongevallen met letsel onder wielrenners en mountainbikers. Door verschillende opvallende incidenten in dit voorjaar en in het voorbije jaar bestaat het vermoeden dat er een toename plaatsvindt. Tot op heden is enkel het aantal ongelukken met fietsers in het algemeen in kaart gebracht.
Alleen al in Zuidoost-Brabant waren in de eerste maanden van dit jaar zeker vier ongelukken met letsel waarbij een sportfietser betrokken was. Een 66-jarige man overleed onlangs zelfs aan de verwondingen die hij begin maart opliep bij een val.
Ondertussen laait de discussie over asociaal gedrag van sportfietsers weer op. Kampioen, het huisblad van de ANWB, kwam onlangs met de Grote Fiets Enquête onder 7.000 lezers. Ergernis nummer één: wielrenners zonder bel.
Als wielrenner kun je verschillende maatregelingen nemen om uw eigen veiligheid en dat van mede weggebruikers te waarborgen. Het weer van de afgelopen weken nodigt mensen massaal uit om de racefiets te pakken en erop uit te trekken. Wielrennen is namelijk een erg mooie sport om je weer zomerfit te trainen, te ontspannen of je conditie op peil te houden. Wielrennen is ook gemakkelijk; je hebt een fiets nodig, een bestemming of route en je kunt vertrekken. Toch is het goed dat wielrenners rekening houden met situaties die hen net even iets kwetsbaarder maken dan andere weggebruikers.
De snelheid van wielrenners wordt door andere verkeersdeelnemers vaak niet goed ingeschat. Een normale fietser fietst ongeveer 15 kilometer per uur. Wielrenners halen vaak het dubbele hiervan of meer. Dit levert nare en soms erg gevaarlijke situaties op. Om veilig te kunnen wielrennen hebben wij de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet:
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.