Met ruim 18 miljoen fietsen in Nederland zijn we een enthousiast gebruiker van de tweewieler. Toch ergeren we ons aan een aantal zaken als we op de fiets zitten. Over het belang van goede fietsverlichting is vrijwel iedereen het eens. Volgens een recent onderzoek fietst 91% van de ondervraagden altijd met goede verlichting en 6% fietst zelfs helemaal niet in het donker. Fietsers zonder verlichting scoort dan ook hoog in de ‘top 10 fiets ergernissen’. Door rood licht rijden doet 53% van de ondervraagden. Opvallend is dat mannen meer door rood rijden dan vrouwen.
Ook het gebruiken van een mobiele telefoon op de fiets valt niet bij alle fietsers in goede aarde. Hoewel veel mensen zullen erkennen wel eens de telefoon te hebben gebruikt op de fiets, vindt maar liefst 72% dat dit verboden moet worden. Mannen flirten vaker op de fiets dan vrouwen: 40% tegenover nog geen 30%.
Uit onderzoek is een top 10 fiets ergernissen gekomen:
Hoewel ‘oudere mensen op elektrische fietsen’ vaak in de media genoemd worden als bron van irritatie en ongelukken vallen ze net buiten de top 10 grootste ergernissen.
Volgens 73% van de fietsers en 81% van de automobilisten is het verkeer asocialer geworden dan vijf jaar geleden. Meer dan de helft van de automobilisten en fietsers geeft toe dat ze regelmatig hinderlijk gedrag vertonen in het verkeer. Fietsers zijn zich meer bewust van eigen hinderlijk gedrag en zijn over het algemeen eerder bereid hun gedrag te verbeteren dan automobilisten. Fietsende mannen geven vaker aan dat zij anderen tot last zijn in het verkeer dan fietsende vrouwen. Automobilisten ergeren zich net zo vaak aan het gedrag van fietsers als fietsers aan dat van automobilisten. Bijna de helft van de automobilisten ergert zich regelmatig tot vaak aan het gedrag van fietsers en vice versa. Een derde van de fietsers ergert zich regelmatig of vaak aan het gedrag van andere fietsers. In totaal ergeren zij zich echter meer aan het gedrag van automobilisten.
Automobilisten en fietsers zijn het tamelijk eens over hinderlijk gedrag van fietsers: naast elkaar fietsen, geen richting aangeven, zonder licht fietsen. Fietsers hebben vooral last van onoplettende andere fietsers, die bijvoorbeeld mobiel bellen etc.
Fietsers hebben het meest last van automobilisten in kruispunt situaties. Specifieke gedragingen: geen voorrang geven, geen richting aangeven, fietsers afsnijden en met hoge snelheid op een kruispunt afrijden. Daarnaast hebben fietsers last van inhalende automobilisten die onvoldoende ruimte laten.
Rode stoplichten zorgen voor grote ergernis voor Utrechtse fietsers. Als fietser in Utrecht moet je zeker geen haast hebben. Fietsers in Utrecht rijden vaak massaal door rood. Door slecht afgestelde verkeerslichten in de stad ontstaan lange wachttijden, waardoor fietsers zelf besluiten wanneer ze de oversteek maken. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst zestig verkeerslichten veel te lang op rood staan. Een grote ergernis voor de fietser, vooral omdat er soms helemaal geen ander verkeer is.
Ook de groen golven lijken geen oplossing. De fietsers - en indirect ook de lucht in de stad - zijn hiervan de dupe. Bij de groene golven hebben de verkeerslichten een vaste cyclus van bijvoorbeeld twee minuten. Dus ook als er geen verkeer is, moeten fietsers én auto's die de groene golf kruisen, onnodig wachten. Ze begrijpen niet waarom, als er geen verkeer komt. Het rode licht vinden ze dan ongeloofwaardig. En dan fietsen ze door rood.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.