De laatste jaren is het aantal elektrische fietsen in Nederland met snel tempo gestegen. Nu zijn er ruim 1 miljoen elektrische fietsen op de Nederlandse fietspaden te vinden. Hierdoor neemt ook het aantal afgedankte fietsaccu's gestaag toe, een elektrische fiets heeft namelijk om de paar jaar een nieuwe accu nodig. De accu is het belangrijkste onderdeel van de elektrische fiets en heeft invloed op de afstand die je kunt fietsen. Naast de actieradius van de accu is het belangrijk om te letten op de plek waar de accu is ondergebracht en welk onderhoud de accu vergt.
Het opladen van een elektrische fiets lijkt simpel, maar toch zijn er een aantal zaken waarmee u rekening kunt houden om de levensduur van uw accu te vergroten. Wij van Matrabike geven een aantal tips die u zeker zullen helpen om langer plezier te houden van uw elektrische fiets zonder snel voor een hoge uitgave te staan omdat u sneller dan verwacht een nieuwe accu nodig heeft.
Net als bij reguliere accu's wordt de levensduur van uw fietsaccu uitgedrukt in laadcycli of laadbeurten. De meest gebruikte accutechnieken zijn NIMH (nu al wat verouderd), Lithium Ion (Meest voorkomend) en de nieuwste een veelbelovende technologie is LiFePo4 (topmodellen).
Alle moderne accutypen mogen volledig leeg gereden worden. U beschadigd daarmee uw accu niet, bovendien grijpen de meeste elektrische fietsen zelf al in wanneer de accuspanning onder een bepaald minimum komt.
Accu recycling is belangrijk. Stichting Batterijen zet zich hiervoor in. Stichting Batterijen, ofwel Stibat, is in 1995 opgericht door de producenten en importeurs van batterijen om uitvoering te geven aan de producentenverantwoordelijkheid om gebruikte batterijen in te zamelen en te (laten) recyclen. Om dat goed te kunnen doen, heeft Stibat een landelijk dekkend inzamelnetwerk van circa 22.000 inleverpunten opgezet bij winkels en scholen. Dankzij dit netwerk en de samenwerking met professionele partners zamelt Stibat jaarlijks negen van de tien afgedankte batterijen gescheiden in. Deze worden allemaal gerecycled.
Stichting Batterijen werkt nu samen met producenten en importeurs om te voorkomen dat de fietsaccu’s in het milieu of op de vuilstort terechtkomen. Jaarlijks komen er zo ongeveer 200.000 accu’s vrij, die op milieuvriendelijke wijze verwerkt moeten worden. Bij verschillende rijwielzaken komen nu grote tonnen te staan, waarin eigenaars van elektrische fietsen hun oude accu kunnen achterlaten. Producenten of importeurs zijn wettelijk verplicht om oude fietsaccu’s in te nemen, waarna de Stichting Batterijen de accu’s ophaalt. In het sorteercentrum te Lelystad worden de accu’s op type ingedeeld en klaargemaakt voor transport. In Europa zijn er verschillende bedrijven die in staat zijn dit soort accu’s te recyclen tot nieuwe grondstoffen.
Wat nog beter voor het milieu zou zijn, is minder weggegooide accu’s. Daarom hebben we voor u enkele tips op een rijtje hoe u uw accu langer gezond kunt houden.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.