In Londen kan fietsen levensgevaarlijk zijn, door de drukte op straat door taxi’s, bussen en grote groepen overstekende toeristen. Het ondergrondse metronet in de Britste hoofdstad kan een oplossing bieden. Dit kan worden gebruikt als alternatieve route voor fietsers. Het design-bedrijf Gensler heeft hiervoor een ontwerp gemaakt. Afgeschreven tunnels en stations van het ondergrondse metronet zouden volgens de designers gebruikt kunnen worden voor een nieuw fietspadennetwerk.
Het Londense metronet zou ook ruimte hebben voor wandelaars en winkellocaties. Het plan van Gensler werd bekroond met een London Planning Award. De designers achter het project merkten op dat de bevolking van de Britse hoofdstad een recordniveau heeft bereikt en er dus gezocht moet worden naar creatieve oplossingen om de infrastructuur maximaal te benutten.
Fietsen wordt in Londen steeds populairder. Dat heeft echter een aantal nieuwe problemen opgeleverd. De grote aanwezigheid van fietsers en auto’s in het verkeer heeft de laatste tijd tot veel ongelukken geleid. Fietsers lopen een groot risico het slachtoffer te worden van verkeersongevallen.
Om veiligheidsredenen zou het daarom verstandig zijn om de fietsers en het autoverkeer van elkaar te scheiden. Daarvoor bieden de ongebruikte tunnels en stations van de Londense metro een interessante oplossing. Het ondergrondse netwerk zou eenvoudig kunnen aansluiten op de bovengrondse fietspaden.
Gensler heeft in zijn ontwerp twee routes geselecteerd als mogelijke trajecten voor het netwerk. Maar er zijn nog meer ongebruikte tunnels die zouden kunnen worden gebruikt voor het fietspadennetwerk. Wellicht het begin van een nieuwe manier van fietsen?
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.