Met de grote opkomst van elektrisch fietsen is de kans groot dat er dit jaar nóg meer mensen de fiets pakken. Steeds meer mensen zien de gemakken van de e-bike, zoals minder bezweet aankomen op werk, het vermijden van files en een tekort aan parkeerplaatsen. Toch bestaan er nog veel misverstanden over de e-bike. Een op de vijf Nederlanders denkt bijvoorbeeld ten onrechte dat het verboden is om voor je zestiende een e-bike te rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van SHIMANO, fabrikant van betrouwbare fietsonderdelen, waaronder kwalitatieve e-bike middenmotoren.
Richard Keeskamp, Marketing Directeur van SHIMANO Europe: “Men is bang dat de e-bike anders aanvoelt en dat ze wellicht de controle verliezen zoals dat zou kunnen met een zware scooter. Ook wordt er gedacht dat de motor zelf al het werk doet, terwijl je als fietser compleet de regie hebt en de motor alleen maar kracht bijzet waar nodig.”
Ook over veiligheid en de e-bike bestaan nog veel misverstanden in Nederland, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Zo denkt 41% van de respondenten sneller uit balans te raken met een e-bike dan met een normale fiets en twijfelt een aantal respondenten ook aan de veiligheid van de e-bike voor hun kleine. Een op de zes personen denkt zelfs dat het onmogelijk is om kinderen veilig mee te nemen op de e-bike.
Keeskamp: “De snelheden bepalen mede aan welke regels een voertuig zich moet houden. Veel van de misverstanden over e-bikes lijken hier ook door te ontstaan. Onze fietsen zijn niet bedoeld voor snelheid, maar voor rijcomfort en een duwtje in de rug. Daarom zitten er op onze fietsen een snelheidsbegrenzing, waardoor de e-bike niet harder kan dan 25 kilometer per uur.”
Aan de veiligheid van de e-bike wordt nog getwijfeld. Toch is de e-bike voor veel weggebruikers niet het grootste gevaar wanneer zij op de fiets zitten. Zij geven aan dat zij eerder gevaar zien in respectievelijk vrachtwagens (38%), brommers en scooters (30%) en auto’s (12%). Voor de vrouwen komen daar ook nog bussen (7%) bij voordat zij denken aan de e-bike. Slechts 7 procent van de respondenten ziet de e-bike als gevaarlijkste voertuig op de weg, wanneer zij zelf op de fiets zitten.
Waarschijnlijk ontstaat onder andere door de verwarring met scooters en bromfietsen ook het idee dat een e-bike niet geschikt is voor jongeren onder de zestien jaar. Een op de vijf Nederlanders denkt onterecht dat het illegaal is om een e-bike te besturen voor je zestiende. Een e-bike motor dient slechts als trapversterker, in plaats van een op zichzelf werkende aanvoering. Een op de tien Nederlanders denkt dat er zelfs andere verkeersregels gelden voor de e-bike, terwijl dit niet het geval is.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat veel mensen hun keuze voor een e-bike alleen baseren op het fietsmerk. Meer dan de helft van de respondenten denkt dat de kwaliteit van een e-bike valt of staat met een fietsmerk. Dit is echter niet het geval volgens Keeskamp: “Een koper van een e-bike doet er goed aan om eerst te bepalen waarvoor je de fiets gebruikt. Voor snelheid, voor comfort of vanwege gezondheidsredenen bijvoorbeeld. Vervolgens kun je bekijken welk model en wat voor motor daarbij past. SHIMANO STEPS focust zich als motor bijvoorbeeld voornamelijk op comfort: uitstapjes en woon-werkverkeer door de krachtige ondersteuning en de snelheidsregulering.”
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.