Natuurlijk is een elektrische fiets geen kleine aankoop. U wil hier dan ook goed over nadenken en ervoor zorgen dat u uiteindelijk de fiets aanschaft die het beste bij u past.
Één van de belangrijkste keuzes die gemaakt moet worden bij het aanschaffen van een elektrische fiets is het kiezen van de motorplaatsing. Hierbij is keuze uit e-bikes met achterwielmotor, middenmotor en voorwielmotor.
In dit artikel zetten we de voor- en nadelen van een elektrische fiets met voorwielmotor voor u uiteen. Zodat een betere inschatting gemaakt kan worden van dit type e-bike en of deze bij u past. Natuurlijk is niet zo fijn als een elektrische fiets zelf ervaren, daarvoor bent u altijd welkom in onze winkels voor een uitgebreide proefrit en een persoonlijk advies.
De voorwielmotor was al te vinden op de allereerste e-bikes, zo’n 15 jaar geleden. Destijds werden vrijwel alle elektrische fietsen uitgerust met een motor in het voorwiel dan wel in het achterwiel. De middenmotor heeft de afgelopen jaren haar opmars gemaakt. We gaan u nu meenemen door de voordelen van een motor in het voorwiel.
Veel elektrische fietsen in het instapsegment zijn voorzien van een voorwielmotor. Niet omdat deze kwalitatief minder zijn, maar omdat de techniek hiervan een stuk eenvoudiger is dan die van een elektrische fiets met middenmotor. Dit is dan ook terug te zien in de prijs.
Zoals eerder benoemd zit een voorwielmotor wat meer eenvoudig in elkaar. Onderhoud zal minder frequent zijn, en wanneer onderhoud nodig is zal dit ook minder investering vergen. Het onderhoud aan een voorwielmotor is simpelweg minder, dit komt doordat deze minder draaiende onderdelen bevat. Voor veel personen iets om rekening te houden bij zowel de aanschaf als het toekomstige onderhoud van een elektrische fiets.
Een laatste voordeel van een elektrische fiets met de motor in het voorwiel is de vrijloop. Vrijwel alle elektrische fietsen van Matrabike met de motor in het voorwiel zijn borstelloos. Dit betekent dat wanneer de motor geen ondersteuning biedt, de fiets niet zwaarder trapt dan een niet-elektrische-fiets. Hierin onderscheidt de voorwielmotor zich van bijvoorbeeld de middenmotor. Wanneer daarmee gefietst wordt zonder ondersteuning zal deze wat zwaarder trappen. Dit komt doordat hierbij het hele mechanische gedeelte van de motor blijft draaien.
Natuurlijk heeft een e-bike met voorwielmotor niet enkel voordelen. Ten opzichte van andere motorplaatsingen zijn er ook nadelen, we hebben hieronder de twee belangrijkste uitgelicht.
Een elektrische fiets met voorwielmotor wordt uiteraard aangedreven op het voorwiel. Dat is de plaats waar u zelf mee stuurt. Hierdoor kan het zijn dat het stuurgedrag, voornamelijk in bochten, wat minder stabiel wordt.
Hiermee bedoelen we dat bijvoorbeeld de ondersteuning aan kan staan in de bochten, waardoor u als het ware een bocht “door getrokken wordt”. Dit kan voor sommige personen een minder comfortabel gevoel teweeg brengen.
Een laatste minder fijn punt van e-bikes met voorwielmotor is de minder geleidelijke ondersteuning. Veelal zijn dit soort fietsen voorzien van enkel een rotatiesensor. Dit betekent dat de fiets ondersteuning biedt zodra de trappers ronddraaien, en dat u daarbinnen keuze heeft uit een aantal ondersteuningsstanden (veelal 5).
Bij een elektrische fiets met middenmotor zien we echter vaak naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor. Deze meet hoeveel druk op de pedalen wordt gezet. Wanneer u bijvoorbeeld een viaduct op fietst gaat u vanzelf meer kracht zetten, deze sensor zal dat merken en de motor zal meer ondersteuning bieden.
Elektrische fietsen voorzien van een voorwielmotor beschikken vaak niet over deze techniek. Belangrijk dus om te bepalen wat u fijn vindt bij de aanschaf van een E-bike.
Wilt u de diverse motortypen zelf ervaren? Kom dan gerust langs in één van onze winkels voor een vrijblijvende proefrit en persoonlijk advies. Onze fietsspecialisten adviseren u graag met betrekking tot de diverse motortypen en wat voor u de beste keuze zou zijn.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.