De geschiedenis van de omafiets is erg lang, de omafiets is een type fiets dat iedereen kent en dat nooit uit de mode is geraakt. De afgelopen jaren was de populariteit van deze fiets zelfs ongekend hoog. De omafiets heeft door de jaren heen wel een hele transformatie ondergaan. Hij is tegenwoordig in alle kleuren en uitvoeringen te verkrijgen. Met of zonder versnellingen, met handrem of terugtraprem en in alle mogelijke maten. Maar hoe is de geschiedenis van de omafiets exact? Hier een kleine les.
In de 19e eeuw werd het type frame van de omafiets bedacht. Het typische kenmerk van de omafiets is het frame, ook wel de damesbocht genoemd. De damesbocht is een frame bestaande uit een rechte onderbuis en een enkelvoudig omhoog gebogen bovenbuis. In het midden zit een klein stuk buis die twee buizen aan elkaar houdt, dit stukje wordt het mannetje genoemd.
Tot het begin van de jaren vijftig was vrijwel elke damesfiets een omafiets. Na deze periode werd het assortiment een stuk uitgebreid met meer geavanceerde fietsen. Deze nieuwe type fietsen kreeg meer en uitgebreidere mogelijkheden dan de simpele omafiets. Hierdoor nam de populariteit van de omafiets af en werd deze gezien als oubollig. Hierdoor is de term ‘omafiets’ ontstaan. Doordat de fiets als ouderwets gezien werd, werd dat vaak in verband gebracht met een oma. Vanaf de jaren tachtig maakte de omafiets een terugkeer en de populariteit steeg weer. Vandaag de dag is de omafiets geliefd bij elke doelgroep.
Het verschil tussen een klassieke omafiets of een omafiets met een nieuwe look zit vooral in de technische aspecten zoals het materiaal. Zo werd vroeger het frame van staal gemaakt en tegenwoordig vaak van aluminium en kunststof waardoor de omafiets door de jaren heen een stuk lichter is geworden. Daarnaast heeft de omafiets nu vaak naast of in plaats van een terugtraprem handremmen. En ook verschillende soorten versnellingen en zadelmodellen. Genoeg keuzes en luxe voor een plezierige fietsrit!
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.