De fiets, wie kent hem niet? Of beter gezegd: wie heeft hem niet? Het vervoersmiddel dat al honderden jaren bestaat en helemaal in het Nederlandse straatbeeld thuishoort. Sterker nog, we zouden ons niet kunnen voorstellen hoe het leven er zonder fiets uit zou zien. De fiets is een onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Vorige maand bestond dit vervoersmiddel maar liefst 200 jaar, een lange periode waarin vele ontwikkelingen zijn doorgaan. Wij vinden dit een mooi moment om terug te blikken op de historie van dit belangrijke en populaire vervoersmiddel. Lees mee en kom te weten welke weg de fiets heeft afgelegd naar het ontwerp zoals we deze vandaag de dag kennen én naar de E-bike.
Precies 200 jaar geleden, in 1817, werd de fiets ontworpen door ontwerper Karl Drais von Sauerbronn. Karl was de zoon van een jurist en studeerde aan de bosbouwacademie. Daarnaast studeerde hij ook wis- en natuurkunde aan de universiteit. In lijn met zijn studie besteedde Karl zijn vrije tijd aan het ontwikkelen van efficiënte vervoersmiddelen. Zo ontstond de loopfiets, de voorloper van de fiets zoals we deze nu kennen. De loopfiets bestond uit twee wielen die met elkaar verbonden waren door middel van een houten balk waarop men kon zitten. Trappers had dit eerste ontwerp nog niet, deze werden pas in de jaren 60 aan de loopfiets toegevoegd. Daarmee ontstond de trapfiets.
De loopfiets werd in de jaren 60 vervangen door de trapfiets. Dit ontwerp werd gemaakt door Parijse stratenmaker Ernest Michaux. Deze fiets was efficiënter dan de loopfiets en daar had men behoefte aan. Mensen wilden steeds vlugger vooruit komen en daarom was de eerste trapfiets voorzien van een groot voorwiel. Hierdoor kon men sneller vooruitkomen, maar toch had het ook nadelen. Het zadel werd boven het grote voorwiel geplaatst en daardoor was het onhandig om op de fiets te klimmen. Hiervoor was altijd hulp van anderen of een opstapje nodig. Daarnaast viel de trapfiets snel om en daarom werden er ook driewielers gemaakt. Ernest Michaux maakte de eerste fietsen van hout, later werd dit ijzer. Vooral rijke burgers reden toentertijd op de trapfiets en het berijden van een fiets met een hoge bi, ofwel een groot voorwiel, was een hele sport.
De fiets zoals we deze vandaag de dag in het straatbeeld zien, komt uit Engeland. Omstreeks de
jaren 80 is dit ontwerp daar gemaakt door neven James en John Kemp Starley. Zij maakten een fiets
met twee wielen van gelijke grootte en plaatsten het zadel hiertussen. Er kwam ook een ketting op de fiets. Daarna werden de houten wielen vervangen door luchtbanden, waardoor fietsen makkelijker
en comfortabeler werd.
Waar de fiets vroeger alleen werd gebruikt voor sport, wordt deze tegenwoordig ook gebruikt in het dagelijks leven. Mensen gaan op hun fiets naar het werk en kinderen gaan erop naar school. Fietsen van nu zijn comfortabel, lichtgewicht en dragen bij aan een gezond milieu. Vandaag de dag laten mensen vaker hun auto staan en wordt de fiets steeds vaker als vervoersmiddel gebruikt. Bovendien kost dit geen benzine en parkeergeld. Een andere grote verandering is de elektrische fiets. Dit is een innovatieve ontwikkeling op fietsgebied, waar steeds meer mensen gebruik van maken. Bij Matrabike verkopen wij naast gewone fietsen als stadsfietsen, herenfietsen en damesfietsen en sportieve fietsen als mountainbikes en racefietsen, ook elektrische fietsen.
De elektrische fiets, ofwel de E-bike is dé trend van de toekomst en dat is niet gek. Dit type fiets kent vele voordelen. De accu op de E-bike zorgt ervoor dat u minder hard hoeft te trappen en toch sneller vooruit gaat. Een elektrische fiets gaat 25 km per uur en geeft u de trapondersteuning die u wenst. De E-bike is een ware revolutie en bij het eerste ontwerp van de fiets had de ontwerper vast niet in gedachten dat de fiets zo’n groot succes zou worden. Kortom, in 200 jaar is er veel gebeurd en heeft de fiets een grote verandering doorgemaakt.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.